Percepció kontra valóság a top hazai weboldalak piacán

2022-08-29

A véleménybuborékok vitathatatlanul meghatározzák a magyar médiapiaci szereplők megítélését. Ez azt jelenti, hogy az olvasóközönség teljesen más hírportálokat gondol a legolvasottabbnak, mint azt a tényadatok alátámasztják – derül ki a Pulzus Kutató legfrissebb felméréséből, amelyet a Napi.hu dolgozott fel.

Nagyon érdekes különbségek rajzolódnak ki az iparági standardnek számító Digitális Közönségmérési Tanács (DKT) és Gemius internetes közönségmérési tényadatai és a között, hogy a magyar olvasók mely internetes portálokat gondolják vagy érzik a legolvasottabbnak. A Pulzus Kutató július végén készült, magyar felnőtt lakosságra reprezentatív kutatása szerint a médiafogyasztók 14,1 százaléka gondolta úgy, hogy az Index a legolvasottabb magyar hírportál, és csak alig előzi meg az Időkép.hu-t és a Telexet (14 illetve 13,4 százalék), valamint a hvg.hu-t (10,3 százalék).

Különösen azért izgalmasak a fogyasztói percepciót vizsgáló kutatás eredményei, mert a DKT/Gemius mérései szerint a napi átlagos brand egyedi felhasználói (Real Users – RU) szám az Index esetében volt a legmagasabb 2022. júliusában: 1,007 milliós átlaggal előzik a második Blikket (967,9 ezer fő), valamint a harmadik Origót (905,27 ezer egyedi olvasó). A Telex a hatodik a listán (583,9 ezer fő), a hvg.hu pedig be sem fért a top10-be.

Ha a kutatás és a DKT/Gemius hivatalos közönségmérési adatait teljesen egybeeső időszakban akarjuk összehasonlítani, akkor az adatfelvétel 2022. július 18-24. közötti hetét érdemes vizsgálni. Ebben az időszakban is a legtöbb egyedi olvasót elérő portál az Index.hu volt, amelyet az Origo követett, míg harmadik lett a Blikk internetes felülete és a negyedik helyen a 24.hu végzett. Az ötödik az Időkép.hu, a hatodik pedig az az nlc.hu lett.

Az alábbi táblázatból jól látszik a percepció és valóság különbözősége a hazai weboldalak esetében:

Az Index azon kevés portálok közé tartozik, amely a tények és a fogyasztói vélekedés alapján is azonos pozícióban van, elsősége egyértelmű. Ugyanakkor a többi vezető siteról már nem mondható el, hogy a tények és vélemények egybeesnének. A fenti táblázat alapján jellemzően két csoportba sorolhatók: egy részüket a fogyasztók jelentősen felülbecslik a tényleges olvasottságukhoz képest (Időkép, Telex, HVG), a másik csoportban található portálok olvasottságát a fogyasztók alábecsülik a valósághoz képest (Origo, Blikk és 24.hu).

A Pulzus Kutató felmérésének részletei a Napi.hu oldalán megjelent cikkben olvashatók.

Hirdetnék