Így okostelefonoznak az Index olvasói

2012-10-09

Öt év után az Index Tech rovata ismét felmérte az olvasók mobilhasználati szokásait, és hiánypótló adatokkal szolgált arról, hogy használják a készüléküket és milyen tulajdonságok alapján vásárolnak új okostelefont. A kérdőívet majdnem húszezren töltötték ki, és a válaszok összhangban vannak az elmúlt öt év forradalmi változásaival.

Az Index-olvasó rendszeresen netezik a mobilján, hajlandó pénzt fizetni egy szoftverért, ugyanakkor a csengőhangok és háttérképek egykor virágzó biznisze mára lecsengett, kevesen vesznek ilyen kiegészítőket. A felmérés a Telenor támogatásával valósult meg.

A mobiltelefont vásárlók elvárásaiban drámai fordulat történt az elmúlt években: 2007-ben, amikor az iPhone még csak üde színfolt volt a piacon, az olvasóink elsősorban szép, nagy memóriájú, olcsó és kicsi telefonra vágytak. Most viszont a vásárlást befolyásoló szempontok között a telefon operációs rendszere vezet, és ezen kívül fontos még az akku élettartama, a nagy méretű kijelző, valamint a jó minőségű fényképező. Az ár már nem annyira számít, csupán nyolcadik a listán. Az olvasók szerint az új telefonnak nem kell hasonlítania az előzőre – mintha a márkahűséget felváltotta volna az iOS- és Android-függés.

Ha a naponta használt funkciókat vizsgáljuk, akkor úgy tűnhet, hogy az emberek nem használják ki az okostelefonok tudását. Alig van olyan alkalmazás a mobilon, amit naponta elővennének. A híreket és az emaileket a válaszadók kétharmada legalább naponta elolvassa, de azokat az adatokat, amiknek a kezelése már egy kis erőfeszítést igényel – például naptárakat, teendőket és emlékeztetőket – már csak az válaszadók fele menedzselgeti a mobilján napi rendszerességgel. A toplistán egy újabb ugrás után következnek a szórakoztató funkciók, ezek még kevesebb júzernek nyújtanak rendszeres elfoglaltságot: a zenelejátszó (34 százalék), a videók (25 százalék) és a játékok (23 százalék) szerény felhasználói bázissal kerültek be a legnépszerűbb alkalmazások közé.

A havonta vagy ritkábban futtatott appokat tekintve már sokkal jobb a helyzet. Elmondható, hogy az alkalmazások többségére szükségünk van, de csak nagyon ritkán. Válaszadóink szerint a térkép, a fényképező és a digitális jegyzetfüzet is nélkülözhetetlen tartozéka a telefonnak, ezeket hetente többször is elővesszük. Persze vannak a mobilokban kevésbé használt dolgok is, például a mobilos vásárláshoz és a mobil bankoláshoz szükséges appok nagyon ritkán jelennek meg a kijelzőkön.

Az operációs rendszereket illetően a felmérés megerősítette azt, amit eddig is tudtunk: a Google-féle Android a legelterjedtebb. A nyílt Android különösen népszerű a tanulók (61,49 százalék) és a beosztottak (64,4 százalék) körében, akik az iOS-t igencsak elhanyagolják; a tanulóknak csupán a 23,16 százaléka, illetve a dolgozók 16,51 százaléka használ iOS-t.

A vállalati ranglétra csúcsán álló igazgatók és cégtulajdonosok körében az Android csupán 46,4 százalékon áll, és az iOS uralja ennek a részpiacnak a 35,2 százalékát. Ebben a szűk, de annál nagyobb presztízsű körben az Apple pozíciója igen erős, és egyelőre nem tudni, hogy a nemrég megjelent iPhone 5 javít, vagy inkább ront majd a helyzeten.

A gyártók rangsora teljesen átalakult, hiszen a 2007-ben még egyeduralkodó Nokia, és az akkori második helyezett Sony Ericsson egyaránt sokat vesztett népszerűségéből. Jelenleg a Samsung vezet 29 százalékkal, mögötte az Apple iPhone második 22 százalékkal, és a Nokia szerény 12 százalékkal harmadik az Index olvasók körében. A Nokiához képest egészen jól tartja magát a Sony Ericsson 11 százalékkal (vagy legalábbis kisebbet bukott), a HTC pedig szépen felzárkózott az élmezőnyhöz, 10 százalékon áll.

De a mobilgyártókról alkotott kép nem lehet teljes a készülékek átlagárának vizsgálata nélkül, és ebben jól megmutatkozik az Apple dominanciája. A legtöbb márka esetében az a jellemző, hogy kevesen vesznek olcsó, 1-20 ezer forintos készüléket, a három középső kategória részaránya hasonló (ezek a 20-50 ezer, 50-80 ezer és a 80-130 ezer forintos készülékek), és megint csak kevesen vannak, akik 130 vagy 150 ezer forintnál drágább készüléket vásárolnak.

Ahol van pénz drága okostelefonra, ott jut pénz a szolgáltatásokra és filléres alkalmazásokra is. A mobilokra feltelepített szoftverboltok segítségével a felhasználók könnyen felfedezhetik a kínálatot, és meglepő módon már nemcsak az ingyenes appok iránt van érdeklődés: sokan fizetni is hajlandóak egy-egy szoftverért. A válaszadók harmada játékot és más alkalmazást is vásárolt már a mobilján. Persze még mindig a mobilról kifizethető parkolójegyet és a sztrádamatricát veszik a legtöbben, a megkérdezettek fele él ezzel a kényelmi lehetőséggel.

A felmérésről

A felmérés nem reprezentatív, az eredményekből nem lehet általános következtetéseket levonni a magyar mobilipar helyzetével kapcsolatban. Válaszadóink a „tipikus Index olvasók” közül kerültek ki: 84,9 százalékuk férfi, nagy részük felsőfokú végzettségű (61,8 százalék diplomás), és a többségük 30-39 év közötti.

További részletek az Index Tech rovatának cikkében és hamarosan itt a CEMP Sales House blogján is!

Hirdetnék