Gulyás János: „Fordulóponthoz közeledhet a hirdetések tömeges testreszabása”
PIACIKÖRKÉP-SOROZATUNKBAN ELISMERT HAZAI SZAKÉRTŐKKEL KARÖLTVE KERESSÜK A LEGJOBB MEGOLDÁSOKAT - AZ IPARÁG SIKERE KÖZÖS ÉRDEKÜNK.
A MediaFuture kommunikációs site, Gulyás Jánossal beszélgetett a digitális reklámpiac folyamatosan változó trendjeiről, ezek egy olyan fordulóponthoz közeledhetnek, amely alapjaiban változtatja meg a hirdetők globális platformokkal kapcsolatos elgondolásait.
Az online hirdetési piac rohamos fejlődése nemcsak globálisan, hanem Magyarországon is egyre inkább kihívások elé állítja a hirdetőket. A technológiai újításokkal együtt járó lehetőségek azonban kockázatokat is rejtenek magukban, amelyekre az iparág valamennyi szereplőjének oda kell figyelnie. A legnagyobb kihívással a lokális tartalomszolgáltatóknak kell szembe nézniük, de a hazai médiaügynökségek sincsenek könnyű helyzetben.
Személyre szabás vagy tömeggyártás?
Az egységes globális hirdetési megoldások térnyerése leginkább annak volt köszönhető, hogy a hirdetők reklámjaikat viszonylag kis energia- és anyagi befektetéssel milliókhoz voltak képesek eljuttatni. Mára a technológiai fejlődés lehetővé teszi a hirdetések tömeges személyre szabását, a mesterséges intelligencia alkalmazásával pedig ez a folyamat tovább gyorsulhat – kérdés, hogy mikor jön el az a pillanat, amikor az egész rendszer átesik a ló túloldalára.
Nagyon sok ügynökség, köztük mi is, alkalmazza az AI-t különböző területeken, de még mindig nem tartunk ott, hogy teljesen átszabjuk a folyamatokat, és kihasználjunk minden lehetőséget. Már csak azért sem, mert egyrészt nagy kérdés, hogy mikor jutunk el – ha egyáltalán valaha eljutunk – oda, hogy annyira megbízunk a mesterséges intelligenciában, hogy nem érezzük, hogy ellenőriznünk kellene. Mert most hiába tudunk ugyanahhoz a hirdetéshez tízezer embernek tízezer különböző verziót legyártani, komoly cégeknél olyan nincs, hogy valakinek ne kellene ránéznie, hogy ezek a mutációk valóban jók.
- mondja Gulyás János. A szakember továbbá arra is felhívja a figyelmet, hogy a személyre szabást és a tömeggyártást sok esetben csak egy hajszál választja el egymástól, és hosszútávon nem biztos, hogy megéri a márkáknak a nagy számok elvét követve a mennyiséget középpontba helyezni a minőség rovására.
Erősíteni kell a lokális szolgáltatásokat
Annak ellenére, hogy a technológia egyre fejlettebbé válik, a kreativitás és a helyi piac beható ismerete továbbra is kulcsfontosságú a sikeres hirdetési kampányokban. A megfelelő időzítés és a célzott csatornák használata alapvető feltétele annak, hogy a hirdetések elérjék a kívánt hatást.
A hazai tartalomszolgáltatók számára a globális platformok térnyerése komoly kihívásokat jelent. A helyi hirdetési piacra gyakorolt hatásuk nemcsak a hirdetési bevételek csökkenését eredményezi, hanem a minőségi magyar tartalom finanszírozásának mélyrepüléséhez is vezethet. Gulyás János szerint éppen ezért fontos, hogy a lokális megoldásokat minél vonzóbbá tegyék a helyi szolgáltatók a potenciális hirdetők számára. Ellenkező esetben az egész magyarországi marketingkommunikációs ökoszisztéma veszélybe kerülhet.
Jelenleg erőteljesen a hubok (regionális/globális központok ahol készítik a reklámokat és ahonnan intézik a közzétevésüket is) irányába tartunk, így megoldást jelenthet, ha Magyarország is lépéseket tesz annak érdekében, hogy régiós hubbá válhasson.